Η Εμινέ Ερντογάν, με μήνυμά της στο Twitter, αναγνωρίζει την Αγία Σοφία ως «εξαιρετικό έργο της ανθρώπινης κληρονομιάς» λέγοντας πως «θα συνεχίσουμε να το διατηρούμε ως κόρη οφθαλμού».
Χαρακτηριστικά έγραψε:
«Άκουσα με μεγάλη χαρά ότι το κληροδότημα του Σουλτάνου Μωάμεθ το “Τζαμί Αγία Σοφία” άνοιξε και πάλι στη λατρεία. Δόξα τον Αλλάχ! Είθε τα τζαμιά μας, το μυαλό, οι καρδιές και οι ψυχές μας να γεμίσουν με καθάριους πιστούς! Θα συνεχίσουμε να διατηρούμε αυτό το εξαιρετικό έργο της ανθρώπινης κληρονομιάς ως κόρη οφθαλμού».
Αντιδράσεις Τούρκων λογοτεχνών και δημοσιογράφων
Σε εντελώς αντίθετο κλίμα κινούνται αναρτήσεις δημοσιογράφων και προσωπικοτήτων.
Λίγες ώρες μετά την απόφαση, ο διασημότερος συγγραφέας της Τουρκίας, Ορχάν Παμούκ, δήλωσε σε παρέμβασή του για την απόφαση «στερεί την υπερηφάνεια από ορισμένους Τούρκους που θεωρούσαν ότι βρίσκονται σε κοσμικό μουσουλμανικό κράτος».
«Το να μετατρέψουμε την Αγία Σοφία σε τζαμί είναι σαν να λέμε στον υπόλοιπο κόσμο, δυστυχώς, δεν είμαστε πλέον κοσμικό κράτος», πρόσθεσε ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας Τούρκος συγγραφέας, στο BBC.
H Ελίφ Σαφάκ, μια από τις πιο γνωστές λογοτεχνικές φωνές στην Τουρκία που ζει στο Λονδίνο, επισήμανε πως πρόκειται για μια πολιτική απόφαση «με κανένα σεβασμό στην ιστορία, κανένα σεβασμό στον πλουραλισμό».
«Αυτή η παγκόσμια κληρονομιά θα πρέπει να φυλάσσεται ως μουσείο, με ανοικτές τις πόρτες σε όλους και σε όλες τις θρησκείες. Ο θόλος της είναι αρκετά μεγάλος για να αγκαλιάσει την ανθρωπότητα», ανέφερε.
«Η κυβέρνηση εξαρτάται από το αίσθημα της νίκης εναντίον των εχθρών που δημιουργεί και χρειάζεται συνεχώς αυτό το συναίσθημα για να διατηρήσει τη βάση και τον εαυτό της μαζί. Η απόφαση της Αγίας Σοφίας είναι μια λανθασμένη απόφαση που λήφθηκε προς αυτή την κατεύθυνση», έγραψε η δημοσιογράφος Νεβσίν Μενγκιού.
Ενώ ο δημοσιογράφος Γιαβούζ Μπαϊντάρ σημείωσε στο twitter: «Περαστικά Τουρκία… Αυτή η απόφαση ίσως να είναι ο δυναμίτης στα θεμέλια της κοσμικής Τουρκίας. Μπορεί να ειπωθεί ότι ποτέ δεν υπήρξε υπερασπιστής σε αυτή τη χώρα που να σέβεται τις ταυτότητες και τις πεποιθήσεις των άλλων».