Έρχονται νέες προσλήψεις στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ 500 σύγχρονα λεωφορεία προστίθεται στο στόλο της ΟΣΥ. Αναλυτικά τι προβλέπει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Το πλάνο για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών και τη θωράκιση επιβατών και εργαζόμενων από τον κορωνοϊό παρουσίασε στη Βουλή ο υφ. Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ο κ. Κεφαλογιάννης αποκάλυψε ότι στο δυναμικό των αστικών συγκοινωνιών θα προστεθούν πάνω από 1.200 νέοι εργαζόμενοι, και πλήθος σύγχρονων λεωφορείων.
Συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η προμήθεια 300 λεωφορείων, ηλικίας έως 10 ετών, με leasing, ενώ στο «στόλο» της ΟΣΥ θα προστεθούν και πάνω από 200 λεωφορεία που θα διατεθούν μέσω σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ.
Το τρίτο σκέλος της ΠΝΠ για τις αστικές συγκοινωνίες αφορά τη δοκιμαστική λειτουργία νέων τεχνολογιών, όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Το σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με τον τίτλο «Εκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των Αστικών Συγκοινωνιών» εισήχθη σήμερα προς κύρωση στη Βουλή. Κατά την ομιλία του στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, ο υφ. Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης τόνισε πως «η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που καταθέτουμε σήμερα προς κύρωση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Οι ρυθμίσεις αυτές είναι επιβεβλημένες για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν από την εκδήλωση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού COVID – 19. Είναι μέτρα αναγκαία για την άμβλυνση των συνεπειών που προκαλεί ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με σκοπό να καταστεί όσο το δυνατόν ασφαλέστερη η μετακίνηση των επιβατών και να αποτραπεί η εξάπλωση της πανδημίας. Αυτό άλλωστε είναι και το πνεύμα και των οδηγιών του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ).»
Οπως τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, πρόκειται για το δεύτερο πακέτο μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για την προστασία του επιβατικού κοινού. Η πρώτη δέσμη μέτρων προέβλεπε τα εξής:
• Δημιουργία του θεσμού του βοηθού επιβάτη για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού.
• Καθιερώθηκε ως υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε επιβάτες και προσωπικό και προβλέφθηκαν κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα του ΕΟΔΥ.
• Καθημερινές απολυμάνσεις στους χώρους και τα οχήματα των μέσων μεταφοράς.
• Τοποθετήθηκαν προστατευτικά στη θέση του οδηγού και σημάνσεις στις θέσεις των επιβατών.
• Ενισχύθηκαν, κατά περίπτωση, γραμμές όπου παρατηρείται υψηλότερη επιβατική κίνηση.
• Αλλαξε ώρα προσέλευσης των εργαζόμενων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για να αποφύγουμε τη μαζική προσέλευση κατά τις ώρες αιχμής.
Έως 1.000 λεωφορεία και τρόλεϊ για την Αθήνα
Ο υφυπουργός υποστήριξε ότι «είναι, ίσως, εκ των πραγμάτων αδύνατο να αποφευχθεί κάθε συνωστισμός και να τηρηθούν στο ακέραιο όλες οι συστάσεις των ειδικών, όπως για παράδειγμα η τήρηση των ιδανικών αποστάσεων μεταξύ των επιβατών στα ΜΜΜ. Και ο λόγος, όπως προανέφερα, είναι ότι υπάρχει ανώτατο όριο στο δυναμικό των μέσων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο διαθέσιμο προσωπικό.»
Οπως είπε, «η αλήθεια, λοιπόν, είναι πως ανεξαρτήτως πανδημίας, στην Αθήνα, τα 1.000 οχήματα περίπου είναι ο μέγιστος επιχειρησιακός αριθμός που μπορεί να αξιοποιηθεί σήμερα από τον ΟΑΣΑ. Τόσα είναι τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που μπορούν να πάρουν μπρος και τόσοι είναι οι οδηγοί που υπάρχουν για να βγουν τα δρομολόγια.»
«Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από 500 λεωφορεία»
Στη συνέχεια, ο Γιάννης Κεφαλογιάννης επισήμανε ότι «πέρυσι το καλοκαίρι που αναλάβαμε μαζί με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, οι αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ήταν στο όριο της διάλυσης. Ο διαγωνισμός για νέα λεωφορεία που είχε προκηρύξει αιφνιδιαστικά η προηγούμενη κυβέρνηση ακυρώθηκε, όχι από εμάς, αλλά από την Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, λόγω προχειρότητας.»
Επιπλέον, συνέχισε, «στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς καταφέραμε και τρέξαμε προγράμματα συντήρησης και είχαμε πετύχει συχνότητες 4.5 λεπτών στο Μετρό και κάτω από 6 λεπτά στον Ηλεκτρικό, λίγο πριν από την πανδημία. Και αυτό είναι ότι καλύτερο μπορεί να γίνει με δεδομένο ότι πέρασαν πολλά χρόνια χωρίς να γίνει αναβάθμιση των συρμών και προσλήψεις στις ειδικότητες πεδίου, όπως οι οδηγοί.»
Κατά τον υφυπουργό, «στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 2019 κυκλοφορούσαν 213 λεωφορεία, ενώ η πόλη έχει ανάγκη από 500. Χωρίς υπερβολή, η ζημιά που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση στον ΟΑΣΘ μπορεί να γίνει αντικείμενο μελέτης αρνητικού επιτεύγματος.»
1.205 νέα πρόσωπα στις αστικές συγκοινωνίες
Το πρώτο άρθρο που παρουσίασε ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρεται στην παροχή οδικού συγκοινωνιακού έργου στην περιοχή αρμοδιότητας του Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε. και αφορά στη σύναψη συμβάσεων για:
(α) παροχή συγκοινωνιακού έργου,
(β) μίσθωση λεωφορείων και
(γ) παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης σε επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων.
Για τις συμβάσεις με το ως άνω αντικείμενο, οι οποίες συνάπτονται από τη δημοσίευση του παρόντος και για χρονικό διάστημα έως έξι (6) μηνών, προβλέπεται τεκμήριο πλήρωσης της προϋπόθεσης ύπαρξης κατεπείγουσας ανάγκης οφειλόμενης σε απρόβλεπτη περίσταση.
«Σε αυτό το πλαίσιο, θα πραγματοποιηθεί προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing και επιπλέον, θα ενισχυθεί η προσφορά σε δρομολόγια με σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Υπολογίζεται πως μόνο με τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση» υπογράμμισε ο υφυπουργός και προσέθεσε:
«Αυτό σημαίνει 550 άτομα από τα ΚΤΕΛ και άλλες 655 προσλήψεις, στις οποίες θα αναφερθώ στη συνέχεια, μια ενίσχυση του προσωπικού των συγκοινωνιών με 1.205 νέα πρόσωπα. Σημειώστε πως έχουν να γίνουν προσλήψεις περισσότερα από 11 χρόνια στους συγκοινωνιακούς φορείς!» Οι 655 προσλήψεις, όπως είπε, θα γίνουν σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ με κριτήρια ΑΣΕΠ.
Το πρώτο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση
Καταλήγοντας, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε ότι «παράλληλα με την ενίσχυση του στόλου κάνουμε και ένα βήμα προς τη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Θα ακούσατε ενδεχομένως ότι ξεκίνησε δοκιμαστικά δρομολόγια και ένα ηλεκτρικό λεωφορείο στο κέντρο της Αθήνας, με σκοπό ακριβώς να δούμε στην πράξη πως ανταποκρίνεται αυτή η τεχνολογία στις κυκλοφοριακές συνθήκες των ελληνικών πόλεων.»
Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στο άρθρο 44 της ΠΝΠ με το οποίο «επιδιώκεται η ρύθμιση της εισαγωγής και προσωρινής κυκλοφορίας αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων που παραχωρούνται προς χρήση στην Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. (Ο.ΣΥ Α.Ε.) από εισαγωγείς-κατασκευαστές χώρας μέλους της Ε.Ε. ή τρίτης χώρας, προκειμένου να εξαχθούν κρίσιμα συμπεράσματα για τη χρήση της νέας τεχνολογίας της ηλεκτροκίνησης και στα αστικά λεωφορεία.»
Η ομιλία του κ. Κεφαλογιάννης έκλεισε ως εξής:
«Συνεπώς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που φέρνουμε προς κύρωση στη Βουλή απαντά σε τρία θεμελιώδη ζητήματα:
• Πρώτον, στην άμεση ανάγκη περιορισμού του συνωστισμού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς προκειμένου να περιοριστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού. Είναι η δεύτερη δέσμη μέτρων που λαμβάνουμε παρακολουθώντας αυτό το δυναμικό φαινόμενο, που διαρκώς εξελίσσεται.
• Δεύτερον, ενισχύονται οι συγκοινωνιακοί φορείς με μέσα και προσωπικό και καλύπτονται χρονίζουσες ανάγκες που πλέον έχουν καταστεί επείγουσες. Θα δώσουν όμως προστιθέμενη αξία για την εν γένει ομαλοποίηση της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
• Τρίτον, περνάμε στη δοκιμαστική λειτουργία νέων τεχνολογιών, όπως η ηλεκτροκίνηση, που είναι το μέλλον στον τομέα των μεταφορών.
«Γνωρίζουμε όλοι ότι οι καιροί είναι εξόχως δύσκολοι και να απαιτούν έκτακτες αποφάσεις, αλλά ακόμα και σε αυτό το περιβάλλον, πιστεύουμε πως δεν πρέπει να χάνουμε το όραμα για την ποιοτική αναβάθμιση των συγκοινωνιών, τη βελτίωση των συνθηκών ζωής στις πόλεις και την προστασία του περιβάλλοντος.
Σας καλώ να στηρίξετε αυτή την πρωτοβουλία της κυβέρνησης, η οποία πραγματικά, θα δημιουργήσει σύντομα καλύτερες συνθήκες στην καθημερινότητα των πολιτών και θα συμβάλλει στην προστασία της δημόσιας υγείας».